Στο πλαίσιο της μακροχρόνιας και πολύπλευρης δραστηριότητας του σχολείου μας στον τομέα της ενσωμάτωσης της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στην καθημερινή διδακτική πρακτική, σχεδιάστηκε ειδικό πιλοτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού. Το μουσείο επελέγη ως τόπος διαθεματικής διδασκαλίας στο πεδίο των αντικειμένων της Ιστορίας Προσανατολισμού, της Νεοελληνικής και της Αγγλικής Γλώσσας της Γ’ τάξης. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά ενσωματώθηκε στη μαθησιακή διαδικασία και ως προς την μεθοδολογία και ως προς την θεματολογία.
H πιλοτική διαθεματική δραστηριότητα δημιουργήθηκε από την εκπαιδευτικό Αγγλικής του σχολείου Κατερίνα Χριστοδούλου, εμπειρογνώμονα-συνεργάτη του Τομέα Πολιτισμού της UNESCO για την ενσωμάτωση της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη σχολική εκπαίδευση. Ο σχεδιασμός βασίστηκε και στο επιμορφωτικό σεμινάριο που είχε παρακολουθήσει η εκπαιδευτικός στο Ιστορικό Αρχείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Φλωρεντία στο πλαίσιο του Προγράμματος Erasmus+ KA1 CULT/ Sustaining & Empowering our School Culture του σχολείου. Η δε δραστηριότητα εντάσσεται στα παραγόμενα του ευρωπαϊκού προγράμματος. Το βιωματικό μάθημα στο πεδίο σχεδίασε η εκπαιδευτικός σε συνεργασία με την Προϊσταμένη Συλλογών του Μουσείου, μέλος του Global Network of UNESCO ICH Facilitators, εθνολόγο-λαογράφο κυρία Παναγιώτα Ανδριανοπούλου.
Στο Μουσείο, οι μαθήτριες ξεναγήθηκαν από την κυρία Ανδριανοπούλου στην θεματική ενότητα «Ποιοι είμαστε, Ποιοι είσαστε;» που πραγματεύεται τον πολιτισμό μέσα από τεκμήρια της υλικής και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς εστιάζοντας στις συνιστώσες της ιστορικότητας που δομούν την ταυτότητα, τον τόπο και τον χρόνο. Η εξαιρετική ξενάγηση στις 13/2/2025 εξυπηρέτησε όλους τους μαθησιακούς στόχους που είχαν τεθεί από τις δύο εκπαιδευτικούς, που συνόδευσαν τις μαθήτριες, την φιλόλογο Ανδρομάχη Σιαμπάνη και την συντονίστρια της δραστηριότητας Κατερίνα Χριστοδούλου (Αγγλικής γλώσσας).
Οι μαθησιακοί στόχοι που τέθηκαν από τις δύο εκπαιδευτικούς και αφορούσαν γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις στα αντικείμενα της Ιστορίας Προσανατολισμού και της Νεοελληνικής Γλώσσας ήταν: ανάπτυξη δεξιοτήτων έκφρασης και δημιουργικής γραφής, ανάπτυξη της ικανότητας κατανόησης και ανάλυσης ιστορικών και πολιτιστικών στοιχείων, κατανόηση της σημασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς στη γλώσσα και την παράδοση και αξιοποίηση πηγών και εκθεμάτων για την ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της ανάλυσης.
Οι μαθησιακοί στόχοι που τέθηκαν και αφορούσαν γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις στο αντικείμενο της Αγγλικής γλώσσας ήταν: παροχή βιωματικού πλαισίου για την ενδυνάμωση της ιδιότητας του παγκόσμιου ενεργού πολίτη, συγκρότηση ταυτότητας στις παγκοσμιοποιημένες κοινωνίες και καλλιέργεια της διαπολιτισμικής ικανότητας των μαθητριών.
Μετά την ιδιαίτερα θετική αξιολόγηση της δραστηριότητας από όλους τους εμπλεκομένους, η συνεργασία μας με το Μουσείο αναμένεται να συνεχιστεί την επόμενη σχολική χρονιά αξιοποιώντας τον πλούτο των εκθεμάτων και των ενοτήτων του για το διαθεματικό εκπαιδευτικό σχεδιασμό με ενσωμάτωση της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στην καθημερινή διδακτική πρακτική περισσότερων αντικειμένων.