Κατά το σχολικό έτος 2020-2021, λόγω των απαγορευτικών υγειονομικών συνθηκών και της αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων, δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθούν οι εκπαιδευτικές και διδακτικές επισκέψεις που είχαν σχεδιαστεί για το Ευρωπαικό Πρόγραμμα Erasmus+ R4MAD. Αντ'αυτού, οι εκπαιδευτικοί της Παιδαγωγικής Ομάδας, εισήγαγαν την θεματολογία του προγράμματος τόσο στην εξ αποστάσεως όσο και στην δια ζώσης διδασκαλία των αντικειμένων καθ'όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους χρησιμοποιώντας εναλλακτικές διδακτικές τεχνικές και μεθόδους οι οποίες συμβάλλουν στο να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό και πιο αποδοτικό αλλά και στην ανάπτυξη της κριτικής, συστημικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών. Δημιούργησαν έτσι το «Πράσινο Αναλυτικό Πρόγραμμα» στο πλαίσιο του AQUAMARIS. Τα σχέδια μαθήματος που εκπονήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς θα αναρτηθούν στην Ευρωπαική πλατφόρμα παραδοτέων στο πέρας του προγράμματος. Επισημαίνεται ότι πολλά από αυτά τα εκπαιδευτικά σενάρια βασίστηκαν στις επιστημονικές ομιλίες-παρουσιάσεις της 15ης Διημερίδας Βιολογίας με τίτλο: «Η κοινωνία συναντά τη σύγχρονη Βιολογία» που διοργανώθηκε από τους εκπαιδευτικούς Κατωπόδη Γεώργιο και Μαρκόπουλο Παναγιώτη στο πλαίσιο των αντικειμένων της Βιολογίας και της Χημείας. https://www.youtube.com/watch?v=80NnhOADzWs

Αναλυτικά, η θεματολογία του προγράμματος ενσωματώθηκε στα εξής αντικείμενα ανά τάξη:

Α' ΤΑΞΗ

  • ΙΣΤΟΡΙΑ, Α1,2,3,4, ΜΑΡΤΙΟΣ 2021: «Η κλιματική αλλαγή ως κινητήριος δύναμη αλλαγής της Ιστορίας» (Διδάσκων: Παναγιωτόπουλος Νικόλαος). Η κλιματική αλλαγή επηρεάζει την οικονομία, την καθημερινή κοινωνική ζωή των ανθρώπων, την πολιτική, την πολιτιστική ζωή. Η κλιματική αλλαγή είναι περίπου ισοδύναμη με την Αμερικάνικη, Γαλλική, Ρωσική Επανάσταση. Αλλάζει τις οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές δομές, καθώς και το χάρτη του πλανήτη. Όπως οι 3 μεγάλες αυτές επαναστάσεις άλλαξαν τον κόσμο, έτσι και η κλιματική αλλαγή δημιουργεί τους όρους ώστε η ανθρωπότητα ή να προχωρήσει σε μια κοινωνική οργάνωση που θα συνυπάρχει με το φυσικό περιβάλλον προς όφελος όλων των ανθρώπων ή να οδηγηθεί στη βαρβαρότητα και την καταστροφή. Οι μαθήτριες εργάστηκαν στο θέμα αρχικά με τη μέθοδο των ερωταποκρίσεων στην ολομέλεια για την ανάπτυξη της κριτικής και συστημικής σκέψης και κατόπιν σε ομάδες.
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, Β'ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ 2021: «Ενεργοί Πολίτες: Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος της κατανάλωσης», Διδάσκοντες: Δημήτριος Χαλικιάς (Α1, Α2) & Σταυρούλα Αλευρομαγείρου (Α3, Α4). Οι μαθήτριες εργάστηκαν σε ομάδες για την εκπόνηση της υποχρεωτικής εργασίας Β' τετραμήνου στο μάθημα της Πολιτικής Παιδείας εστιάζοντας στους Στόχους 12 και 13 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του ΟΗΕ. Παρακολούθησαν τις μαγνητοσκοπημένες ομιλίες της Διημερίδας Βιολογίας του σχολείου που εστιάζονται στο θέμα της θαλάσσιας ρύπανσης, μελέτησαν την Ευρωπαική Πράσινη Συμφωνία για την Κυκλική Οικονομία και εστιάστηκαν σε μελέτη περίπτωσης.

Β' ΤΑΞΗ

  • ΑΓΓΛΙΚΑ, Β1, Β2, Β3, Β4, ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2020: «Η ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΟΥ 'ΓΡΗΓΟΡΟΥ' ΕΝΔΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ» (Διδάσκουσα: Αικατερίνη Χριστοδούλου). Μετά την ολοκλήρωση της διδασκαλίας της Ενότητας 6 του σχολικού εγχειριδίου Αγγλικά 1 με τίτλο «Fast Fashion», οι μαθήτριες εργάστηκαν σε ομάδες για τη δημιουργία σχετικού με το θέμα ερωτηματολογίου στα Αγγλικά, το οποίο μοίρασαν σε συμμαθήτριές τους από όλες τις τάξεις του σχολείου, προκειμένου να τις ευαισθητοποιήσουν στο θέμα. Η δημιουργία του ερωτηματολογίου λειτούργησε επίσης ως αναστοχαστική δραστηριότητα και ως δραστηριότητα επανάληψης του λεξιλογίου της Ενότητας.
  • ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, Β2, ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020: « Είδηση, Διαφήμιση, Καταναλωτισμός» (Διδάσκουσα: Δρ Μαρία Παναγιωτοπούλου). Στο μάθημα Νεοελληνικής γλώσσας και στην ενότητα για την Είδηση (Η είδηση και το σχόλιο, Η οργάνωση και η παρουσίαση της είδησης) οι μαθήτριες εξασκήθηκαν να διαχωρίζουν το σχόλιο από την είδηση, να αναγνωρίζουν την οπτική του δημοσιογράφου και την ιδιαίτερη γραφή του, να οπτικοποιούν την είδηση με την «ανεστραμμένη πυραμίδα», να πιστοποιούν την καταλληλότητα του τίτλου μέσα από κείμενα που στρέφονται κατά του καταναλωτισμού (κείμενα που αναλύθηκαν από τις ίδιες τις μαθήτριες: Οδυσσέα Ελύτη, «Γεννήθηκα για να χω τόσα», Μανώλη Ανδρόνικού, «Γνήσια δωρήματα και καταναλωτικά κατασκευάσματα», Γιάννη Ευσταθιάδη , «Ρεμβασμός τον Δεκαπενταύγουστο»). Επιλέχθηκε το θέμα του «αντικαταναλωτισμού» ως αντιστάθμισμα στην οπτική της κατανάλωσης της γιορτής των Χριστουγέννων και της μοναξιάς «εσωτερικής και εξωτερικής» που συμβαδίζει με αυτό (και ειδικότερα λόγω πανδημίας). Τα παιδιά συζήτησαν μέσω webex, σε ομάδες, θέματα όπως: η κατευθυνόμενη δημοσιογραφία με στόχο την υπερκατανάλωση, τα προβαλλόμενα πρότυπα από τα ΜΜΕ που συνδέουν κατανάλωση και «ευτυχία», ανέλαβαν να εκφωνήσουν ομιλία μικρής έκτασης στην ολομέλεια για την αξία της ολιγάρκειας και έφθασαν στο συμπέρασμα ότι η πανδημία φώτισε ακόμα περισσότερο το ήδη υπάρχον αίσθημα ότι είναι οξύμωρο το σύμπλεγμα: Χριστούγεννα-γιορτή της χριστιανοσύνης και «καταναλώνω...άρα υπάρχω». Οι μαθήτριες εκφράστηκαν σε μορφή «ιδεοθύελλας» (brain storming), έγραψαν άρθρα, ή απλές παραγράφους, ζωγράφισαν εικόνες, δημιούργησαν διαφημίσεις εκφράζοντας την αντίθεσή τους στη διαφήμιση του καταναλωτισμού και δήλωσαν ένθερμα την αναγκαιότητα των ανθρώπινων σχέσεων, μια αξία, που στην περίοδο του εγκλεισμού, έγινε ζωτικής σημασίας.
  • ΑΓΓΛΙΚΑ, Β1, Β2, Β3, Β4, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2021: «Ανάλυση των 17 Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του ΟΗΕ» (Διδάσκουσα: Αικατερίνη Χριστοδούλου). Βασικοί στόχοι του Αναλυτικού Προγράμματος στο μάθημα της Αγγλικής (οι μαθητές να είναι ικανοί να κατανοούν και να παράγουν αυθεντικό γραπτό και προφορικὀ λόγο, να είναι ικανοί, μετά από προσεκτική ανάγνωση και/ή ακρόαση, να εντοπίζουν τα πιο σημαντικά στοιχεία της πληροφόρησης που μεταδίδονται και να είναι ικανοί να επιλέξουν στοιχεία από τη δεδομένη γραπτή και προφορική πληροφόρηση προκειμένου να γίνει κατάταξη ή ανακατάταξη των στοιχείων ή/και συσχετισμός με απόψεις δικές τους ή των άλλων) εξυπηρετήθηκαν μέσα από το θέμα της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Οι μαθήτριες αρχικά παρακολούθησαν εισαγωγικό βίντεο τεκμηρίωσης για τους 17 Στόχους στην Αγγλική και κατόπιν, σε ομάδες, συμπλήρωσαν εννοιολογικό χάρτη με τους Υποστόχους. Ακολούθησε παρουσίαση των εργασιών των ομάδων στην ολομέλεια, συζήτηση και χρήση του νέου θεματικού λεξιλογίου για την παραγωγή γραπτού λόγου ως εργασία για το σπίτι.
  • ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, Β3, B4, ΜΑΙΟΣ 2021: «Το θέμα της Αειφορίας όπως παρουσιάζεται σε ειδησεογραφικούς ιστότοπους» (Διδάσκουσα: Αναστασία Κεσκεσιάδου). Στο μάθημα Νεοελληνικής γλώσσας και στην ενότητα για την Είδηση (Η είδηση και το σχόλιο, Η οργάνωση και η παρουσίαση της είδησης) οι μαθήτριες αρχικά συζήτησαν σε ολομέλεια το θέμα με τη μέθοδο των ερωταποκρίσεων και κατόπιν, δουλεύοντας σε ομάδες, παρακολούθησαν και κατέγραψαν τη ροή ειδήσεων σχετικών με το περιβάλλον και την αειφορία σε συγκεκριμένους ιστότοπους. Τέλος, οι ομάδες παρουσίασαν τις εργασίες τους στην ολομέλεια.

Γ' ΤΑΞΗ

  • ΑΓΓΛΙΚΑ, Γ1, Γ2, Γ3, Γ4, Γ5, ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2020: «Ευρωπαική Ένωση και κλιματική αλλαγή: Μαθαίνουμε και πράττουμε» (Διδάσκουσα: Αικατερίνη Χριστοδούλου). Στο πλαίσιο του μαθήματος της Αγγλικής γλώσσας, οι μαθήτριες όλων των τμημάτων της Γ τάξης παρακολούθησαν ειδικά σχεδιασμένη σειρά μαθημάτων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και την ολιστική προσέγγιση της Ευρωπαικής Ἐνωσης για την Αειφορία και τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης 12, 13 και 14 του ΟΗΕ. Η ενσωμάτωση των παραπάνω στο μάθημα της Αγγλικής περιελάμβανε την μελέτη αυθεντικών κειμένων, νοητικών χαρτών και γραφημάτων του ΟΗΕ και της Ευρωπαικής Ένωσης καθώς και την παρακολούθηση video. Σκοπός της σειράς αυτής μαθημάτων ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητριών επί των θεμάτων της βιωσιμότητας, της κλιματικής αλλαγής και της ρύπανσης των υδάτινων πόρων καθώς και η παρακίνησή τους προς την υιοθέτηση ενός πιο βιώσιμου τρόπου ζωής σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες, τον τρόπο μετακίνησης και την χρήση ενέργειας στην καθημερινότητα τόσο των ιδίων, όσο και των οικογενειών τους. Επίσης, στόχος των μαθημάτων υπήρξε και η ενημέρωση των μαθητριών για το νέο μοντέλο Κυκλικής Οικονομίας που υιοθετεί η Ευρωπαική Ἐνωση (The European Green Deal) καθώς και η παρακίνησή τους να λάβουν μέρος, κατά την δια ζώσης λειτουργία του σχολείου, στις ομάδες Ανακύκλωσης και Επαναχρησιμοποίησης (The Second Life Project) των Ευρωπαικών προγραμμάτων Erasmus+KA2 AQUAMARIS και Erasmus+KA2 R4MAD σε συνεργασία με την Ομάδα Αλληλεγγύης του σχολείου στο πλαίσιο της Ολιστικής Σχολικής Προσέγγισης για την Αειφορία. Οι μαθήτριες ασχολήθηκαν με τη μελέτη επιμέρους θεμάτων ανάλογα με την ομάδα προσανατολισμού στην οποία ανήκουν. Πιο συγκεκριμένα, οι μαθήτριες των Ανθρωπιστικών Σπουδών εστίασαν στη μελέτη της βιομηχανίας ένδυσης, οι μαθήτριες των Θετικών Επιστημών στη μελέτη της διαχείρισης των πλαστικών μιας χρήσης και οι μαθήτριες των Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής στη μελέτη του μοντέλου της κυκλικής οικονομίας. Όλες οι μαθήτριες δημιούργησαν ατομικό portfolio επί του θέματος με το οποίο ασχολήθηκαν.
  • ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, Γ4, Γ5, ΜΑΡΤΙΟΣ 2021: «ΑΕΙΦΟΡΙΑ & ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ» (Διδάσκων: Δημήτριος Χριστόπουλος). Οι μαθήτριες των τμημάτων Γ4 και Γ5, στο πλαίσιο του μαθήματος της Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, μελέτησαν τα ποιήματα «Δελφίνια να σφυρίζουν»της Helen Dunmore και «Η ελπίδα στα φτερά» του Brendan Kennely, τα οποία αναφέρονται στην καταστροφή της θαλάσσιας πανίδας, με τη διδακτική μέθοδο του ερμηνευτικού διαλόγου και έγραψαν το δικό τους ερμηνευτικό σχόλιο, το οποίο διάβασαν και σχολίασαν στη διάρκεια μίας διδακτικής ώρας. Επίσης, στο πλαίσιο του μαθήματος, οι μαθήτριες παρακολούθησαν διάλεξη δύο διδακτικών ωρών για την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στο περιβάλλον, στις ανθρώπινες κοινωνίες και στην οικονομία, από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού έργου για την Αειφορία Δρ Δ. Καλαιτζίδη. Οι μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με τον ομιλητή και να του θέσουν τα ερωτήματά τους.
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, Γ5, ΜΑΡΤΙΟΣ 2021: «ΚΥΚΛΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ» (Διδάσκων: Δημήτριος Χαλικιάς). Οι μαθήτριες του τμήματος Γ5, αφού παρακολούθησαν παρουσίαση σχετική με το θέμα των μοντέλων της Γραμμικής και της Κυκλικής Οικονομίας και των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων, εργάστηκαν σε ομάδες και μελέτησαν την περίπτωση της ΚΟΙΝΣΕΠ Σταραμάκι, η οποία παράγει καλαμάκια για ροφήματα από φυσικό στέλεχος σιτηρών, αντικαθιστώντας με πρόσφορο τρόπο τα πλαστικά καλαμάκια μιας χρήσης.
  • ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, Γ2, ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021: «Ομαδοσυνεργατική Δραστηριότητα: Μελετώντας τους 17 Στὀχους Βιὠσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ» (Διδάσκουσα: Χαραλαμπία Κανελετοπούλου). Οι μαθήτριες εργάστηκαν σε ομάδες κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως. Για την επεξεργασία των Στόχων χρησιμοποίησαν τις Νέες Τεχνολογίες τόσο για την μεταξύ τους επικοινωνία όσο και για την άντληση πληροφοριών και υποστηρικτικού υλικού. Μετά το τέλος της επεξεργασίας στην ολομέλεια της τάξης έγιναν οι παρουσιάσεις των αποτελεσμάτων ενώ διατυπώθηκαν και κάποιες επιπλέον προτάσεις για την αποτελεσματική υλοποίηση των 17 Στόχων στην καθημερινότητα. Επειδή οι Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης αφορούν θέματα μείζονος σημασίας , όλες οι ομάδες επεσήμαναν την αναγκαιότητα συνεργασίας δημόσιων και ιδιωτικών φορέων τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο αλλά και τη συνεργασία της κοινωνίας των πολιτών χωρίς αποκλεισμούς για την από κοινού επίτευξή τους δεδομένου ότι η Αειφόρος Ανάπτυξη στηρίζεται εξ ίσου και στους τρεις άξονες (τον οικονομικό, τον κοινωνικό και τον περιβαλλοντικό) καθώς στο επίκεντρο τοποθετούνται ο Άνθρωπος και το Περιβάλλον.
  • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, Γ1, Γ2, ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2021: «Ανακύλωση και Επαναχρησιμοποίηση στα Μαθηματικά» (Διδάσκων: Δρ Γεώργιος Πανόπουλος). Οι μαθήτριες των τμημάτων Γ1 και Γ2, στο πλαίσιο του μαθήματος των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας έλυσαν πρόβλημα πιθανοτήτων, το σενάριο του οποίου βασίστηκε στη δράση των ομάδων Ανακύλωσης και Επαναχρησιμοποίησης του σχολείου, εισάγοντας στο μάθημα κατ'αυτόν τον τρόπο τη θεματική της Αειφόρου Διαχείρισης.